There was an error in this gadget

Monday, March 26, 2012

LYNAS ; What is all about?

Assalammualaikum.

Pernah x korg dengar mengenai LYNAS? Tahu tak apa itu LYNAS? Korang patut tahu sbb hal ini berkaitan dengan masa depan kita semua, masa depan generasi akan datang.

LYNAS adalah sebuah syarikat swasta dari Australia yang mengendalikan penggalian bahan radiasi ataupun bahan logam nadir bumi. Tapi proses penggalian / perlombongan bahan tersebut berlaku di Australia dan juga Amerika Syarikat.

LYNAS juga telah membina sebuah loji perlupusan bahan radiasi ini di Gebeng, Kuantan dan ini yang menjadi kontroversi dalam negara kita. Mengapa perlu mereka melupuskan bahan yang dorg gali n guna di negara kita yang indah ini.? Bagaimanakah mereka boleh membina Loji ini di kawasan tempatan ini?

Mengapa dan bagaimana, tak tahulah camner Cik Linda nk jawab.. tapi apa yang Cik Linda tahu, LYNAS ini adalah bahaya... apa-apa yang berkaitan dengan bahan radiasi adalah bahaya... kat sini Cik Linda selitkan sekali maklumat mengenai LYNAS ni..


___________________________________________________________________


The Lynas Advanced Materials Plant (LAMP) in Gebeng is the world’s largest rare earth refinery project owned by speculators with no real experience in industrial processing or rare earth. Rare earth refining is linked with serious pollution and health risks. The plant is located in a densely populated area unlike most industrial estates. The closest housing estate is a mere 2km from the plant and within a 30km inland radius live 700,000 people.

The LAMP is the world’s biggest rare earth refinery owned by a lone-project speculative company with no previous experience. Its design is based on the Chinese technology. Yet approval and an operating license were given without due consideration into the full extent of its impact which will only be uncovered through a detailed EIA.

Lynas would not be allowed to construct a plant similar to the LAMP with its associated waste management plan anywhere in Australia. Currently, several other rare earth proposals are being considered in Australia. All of them are committed to adopting a zero-waste water discharge policy and having their radioactive waste returned to the mine site for proper disposal. Clearly, Lynas has not been transparent in claiming that its LAMP project is of international standard.ed Materials Plant (LAMP) in Gebeng is the world’s largest rare earth refinery project owned by speculators with no real experience in industrial processing or rare earth. Rare earth refining is linked with serious pollution and health risks. The plant is located in a densely populated area unlike most industrial estates. The closest housing estate is a mere 2km from the plant and within a 30km inland radius live 700,000 people.

The LAMP is the world’s biggest rare earth refinery owned by a lone-project speculative company with no previous experience. Its design is based on the Chinese technology. Yet approval and an operating license were given without due consideration into the full extent of its impact which will only be uncovered through a detailed EIA.

Lynas would not be allowed to construct a plant similar to the LAMP with its associated waste management plan anywhere in Australia. Currently, several other rare earth proposals are being considered in Australia. All of them are committed to adopting a zero-waste water discharge policy and having their radioactive waste returned to the mine site for proper disposal. Clearly, Lynas has not been transparent in claiming that its LAMP project is of international standard.
____________________________________________________________________

Memanglah mereka memberi jaminan keselamatan loji adalah terkawal, tapi, malang tidak berbau. Kemungkinan untuk berlaku sebarang kebocoran, kemalangan dan lain-lain tetap ada. Janganlah 'pisang berbuah 2 kali' ... jangan jadikan peristiwa di Bukit Merah pada tahun 1982 berulang lagi....

____________________________________________________________________


____________________________________________________________________

Bayangkanlah, kebanyakan bayi yang lahir pada tahun itu, mengalami pelbagai masalah kesihatan dan ramai juga tidak dapat meneruskan kehidupan.. kebanyakannya adalah sebaya dengan Cik Linda.

Oleh itu, kita fikir2lah, adakah mahu dunia kita yang indah ini dicemari dengan bahan2 radiasi ini? Janganlah mem'politikkan isu ini... ini isu sejagat, patut semua pihak mangambil berat akan hal ini....

Sunday, March 18, 2012

I keep on falling....

"I keep on falling.... in...... and out..."http://www.smileycodes.info

Ceh, siap nk nyanyi lagu Alicia Keys....

Assalammualaikum...
Dah lama x update blog.. Idea mmg ada, tp x der masa n x der connection ngan internet... menyebabkan kemalasan yang amat... Tapi, kali ni nk update gak .. tgk tajuk, mesti ada yang tertanya kenapa tajuk nyer sedemikan....http://www.smileycodes.info
"I keep on falling..." Memang pun.. kerja Cik Linda asyik terjatuh jer.. Biasalah, antara org yang paling cemerkap di dunia ini... Kalau x jatuh memang x sah... jatuh apa?
  • jatuh tangga
  • jatuh bas
  • jatuh kt jalan raya
  • jatuh katil
  • jatuh CINTA....
Semua tu Cik Linda dah pernah alami.... bila diingat balik, cam kelakar jer... dari kecik, sampai tua bangka cam ni pun masih terjatuh2 lagi..

Teringat dulu, Cik Linda waktu sekolah rendah.... pantang kalo x der kain sekolah yang koyak kt lutut.... terutama kain sekolah agama.. berebut nk naik bas, berlari dari pagar sekolah ke depan pagar masjid.. tengah2 lari.. Hah, amik ko, jatuh tertiarap... koyak kain.. balik kna pukul ngn mak sbb berlari kejar bas.. Bukan nyer bas tu bergerak pun.. dan juga sbb mengoyakkan kain... kalau koyak kt tepi bolehlah nk jahit, ni koyak bulat kt lutut tu.. penat mak Cik Linda jahit.. (dulu baju sekolah semua mak yang jahit)

Masuk sekolah menengah, dah mula pandai nk outing KL, tp tu pun ngn kwn ataupun kakak.. selalunyer ngan kakak ler... Bak kata kakak Cik Linda ni, pantang kalau kuar KL x jatuh, mesti ada.. terpeleot kaki masuk longkang lah, turun bas tergolek lah... Aduss, malu giler... yerlah zaman remaja lela, tgh nk bina imej, tetiba jatuh.....

Zaman universiti pulak, masih lagi terjatuh2... ahahaha.. bak kata kawan Cik Linda, pantang kalau pakai kasut baru, mesti terjatuh.. ahahah.. setiap kali kalo beli kasut baru, mesti terjatuh, kt tangga nk naik kolej, nk g fakulti, nk turun g dinner kt DECTAR (abis koyak rabak kain, dah ler pakai high heels).. Sakit nyer mmg lah sakit tp ok jer.. lpas tu jatuh lagi... yang ni mmg sakit.. Jatuh CINTA... ahahaha... ni mmg jatuh terduduk, tergolek, tertiarap, semua ada... last2 frust menonggeng... Hambik!!! http://www.smileycodes.info

Kt rumah, toksah ceritalah, baper kali jatuh.. jatuh tangga, jatuh katil, .... jatuh tangga yang paling teruk kt umah ler... termiss satu step.. lutut menghentak di tgh tangga... Akibatnyer ketika itu, kulit melekat kt seluar.... x derlah berdarah bagai.. tp sakit gak.... Tp efeknyer lg teruk biler dah tua ni....http://www.smileycodes.info
Hari tu hampir lagi nk jatuh tangga, tp sempat paut tiang... efeknyer, tangan lebam dan bengkak... tu efek jangka pendek.. jangka panjang, terbentuk ganglion Cysts kt pergelangan tangan.. huduh plak ada benjolan ni..
kat umah sewa, baru 1st day masuk umah sewa, dah jatuh kt tangga, .. Adoi, lebam tumit, sakit bahu.. sumer ada.. sedangkan punyerlah nk turun tu berhati2.... Housemates jd saksi...

Hahaha.... kalo ikutkan banyak jer pengalaman jatuh2 ni... tp tulah, walau berhati2 mcm mana pun, kalo nk jadi ttp jadi... TAPI, lpas terjatuh, pergi jumpa doktor.. jgn jadi cam Cik Linda.. x der pergi pun, tgklah skang, dah tua camni mulalah sakit lutut, sakit badan.. SERIUS, g jumpa doktor, sbb kalo ada prob kt anggota badan kiter.. kiter biarkan bertahun x dirawat, susahnyer kita juga.. x akan ada org bleh amik n gantikn kesakitan tu...http://www.smileycodes.info